INFORMACJE

Szanowni Klienci, 

Informujemy, że do czasu odwołania nie będzie możliwości nadawania przesyłek do Wielkiej Brytanii za pośrednictwem SP Express. 

Dziękujemy za wyrozumiałość. 

KOMUNIKATY
Sprawdź komunikaty
zobacz wszystkie komunikaty +
Znajdź paczkę
Urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich.


Ekspresowa dynamika wzrostu sektora e-commerce powoduje, że codziennie dostarczane są tysiące paczek na całym świecie. Tak potężny proces jest niezwykle skomplikowany oraz kosztowny i wymaga niestandardowych rozwiązań. Z pomocą przychodzi rozwój technologiczny, a mianowicie maszyny paczkowe, które zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów. Poza Paczkomatami popularnego operatora, na rynku szykuje się prawdziwa rewolucja, a to prowadzi do kolejnych udogodnień i korzyści dla ostatecznego odbiorcy.


Trudne początki

Rozwój nowoczesnych urządzeń kurierskich jest nierozerwalnie związany ze wspomnianym już operatorem logistycznym. Kluczowym okresem był rok 2009, czyli czas powstania pionierskich skrzynek pocztowych, które obsługiwały swych użytkowników w systemie całodobowym. Warto zaznaczyć, rynek polski już wtedy był zdominowany przez 9 przedsiębiorstw kurierskich o zasięgu globalnym.

Pomimo niełatwego startu, innowacyjny pomysł odniósł niespodziewany sukces na wielką skalę. Wymienić można kilka czynników powodzenia, a na szczególne wyróżnienie zasługuje doskonała umiejętność wsłuchania się w potrzeby konsumentów. Rosnące zainteresowanie wirtualnymi zakupami sprawiło, że powstała potrzeba nowych standardów w procesie dostarczania zamówień.

System wyeliminował wszystkie negatywne doświadczenia, które towarzyszyły odbiorcom korzystającym z tradycyjnych rozwiązań. Uciążliwa konieczność oczekiwania na kuriera oraz ściśle określony przedział czasu na przejęcie paczki, zostały zastąpione pełną dowolnością. Magazyny pracujące 24 godziny, 7 dni w tygodniu umożliwiają swobodę wyboru dotyczącą przyjmowania, ale również nadawania.

Kolejnym, bardzo ważnym aspektem, jest mnogość dostępnych punktów. Bogata baza maszyn kurierskich oraz ich praktyczne ulokowanie sprawiają, że odbiór jest sprawny i może być połączony z realizacją codziennych obowiązków. Dodatkowo rozładowuje to długie kolejki, dzięki czemu użytkownik oszczędza czas. Wszystkie te zalety sprawiły, że Paczkomaty działają na terenie całej Polski, ale również Europy, a nawet w zasięgu globalnym.

Rozwój APM przyspieszył gwałtownie od 2019 roku. W ciągu 10 lat w Polsce powstało 4389 urządzeń. Ostatnie 3 lata przyniosły tak gwałtowny rozwój automatów do odbioru przesyłek, że ich obecna liczba przekracza 17 000 sztuk. Oznacza to, że przez ostatnie 3 lata mamy czterokrotnie więcej urządzeń tego typu. A to dopiero początek, bo o miano lidera na rynku AMP w Polsce wystartowało wielu operatorów mi. Cainiao Network, DPD, Allegro, oraz wiele marketów budowlanych, które oferuje odbiór swoich produktów w automatach.



Nowy gracz

Warto pamiętać, że branża e-commerce charakteryzuje się ogromnym potencjałem i przestrzenią do wielu inwestycji, a to przyciąga kolejnych operatorów logistycznych. Głównym konkurentem Paczkomatów staje się Cainiao Network, czyli przedsiębiorstwo międzynarodowe, które rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Ma to związek z obszarem działalności, ponieważ chiński rynek wciąż jest światowym liderem logistycznym a to właśnie tam Cainio Network ma największy udział w rynku. Operowanie w tak złożonym i wymagającym środowisku możliwe jest wyłącznie dzięki opracowaniu nowatorskiego i elastycznego systemu pracy, który wspiera nowoczesna technologia. Stworzone w ten sposób procedury gwarantują skuteczność i szybkość, czyli najważniejsze cechy współczesnego procesu dostawy. Obecnie mogą z nich skorzystać również polscy kupujący, a to za pośrednictwem rozwiązań technologicznych, które dostarcza właśnie nasz partner.


Cainiao Network oferuje skrytki dedykowane użytkownikom portalu AliExpress. Liczba zamówień z chińskiego marketu z każdym rokiem rośnie. Dzieje się tak ze względu na niskie ceny produktów oraz bardzo ciekawy asortyment, którego nie znajdziemy u krajowych dostawców. Operator zdecydowanie skupia się na poprawie funkcjonowania kompleksowego łańcucha dostaw, co wiąże się z dwoma opcjami terminu dostawy zamówionego towaru. Paczka, która rozpoczyna transport w magazynie lokalnego partnera, będzie możliwa do odbioru już w ciągu 3 dni, a przewóz transgraniczny to dzięki zastosowanej technologii skróci się do mniej niż 15 dni.

Poza konkurencyjnym czasem dostarczania produktów przesyłkomaty Cainiao Network zachowują pełną atrakcyjność, która jest porównywalna do rozwiązań firmy działającym na polskim rynku. Urządzenie jest widoczne oraz zlokalizowane w obrębie łatwo dostępnych punktów, a liczba dostępnych maszyn wciąż rośnie. Ich modułowa konstrukcja pozwala na powiększanie o kolejne elementy, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Samoobsługa konsumentów jest zatem intuicyjna, szybka i nie generuje utrudnień związanych z oczekiwaniem na kuriera oraz sztywnymi ramami obsługi.

Warto wspomnieć, że chińska firma logistyczna jest przedsiębiorstwem o bardzo silnej pozycji na rynku i bogatym doświadczeniu międzynarodowym, a to wiąże się ze znacznymi możliwościami rozwojowymi i innowacyjnymi. Połączenie dbałości o sprawność dostaw z szerokim asortymentem produktów w niskiej cenie sprawiają, że urządzenia Cainio bardzo szybko mogą zbudować znaczną przewagę konkurencyjną.

Co ciekawe, bliskość przesyłkomatu jest także doskonałym sposobem na zwiększenie obecności potencjalnych klientów. Wszystkie urządzenia chińskiego operatora są doskonale zabezpieczone i monitorowane, co gwarantuje pełną ochronę umieszczonych przedmiotów i samego terenu wokół.


Skrzynki korzyści

Plusy z wykorzystywania technologii automatycznych maszyn do odbioru zamówień dostrzegły również inne instytucje i to na wielu obszarach. Możliwość dostarczenia produktu za pomocą przesyłkomatu jest obecnie standardem każdej nowoczesnej firmy oraz sklepu, a konsumenci postrzegają takie przedsiębiorstwa jako bardziej atrakcyjne, profesjonalne i zorientowane na satysfakcję klientów. 

Właśnie w ten sposób chce być postrzegana sieć popularnych sklepów spożywczych, czyli "Żabka", a także gigant internetowych sprzedaży-"Allegro". Ogromne zalety posiadania własnej bazy automatów zauważyła również branża budowlana, w wyniku czego do użytku wprowadzone zostaną samoobsługowe magazyny dużych marketów dla majsterkowiczów.


Zaproponowanie klientom nowoczesnego sposobu dostarczania zamówień jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania dzisiejszych klientów, a także sposobem na zwiększenie konkurencyjności. Końcowy etap realizacji zamówienia jest również najbardziej kluczowy dla zbudowania pozytywnej i trwałej relacji z kontrahentem. Kupujący wróci tam, gdzie doświadczył sprawnej i pewnej obsługi.

To wiąże się z kolejnym aspektem, który ma fundamentalny wpływ na całość procesu, czyli bezpieczeństwem. Urządzenia są odpowiednio monitorowane, a stała kontrola gwarantuje ochronę bieżących użytkowników, a także wszystkich przesyłek oraz lokalizacji skrzynki. Co więcej, asekuracja trwa już w czasie realizacji i transportu zamówienia. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie statusu i potencjalnego terminu umieszczenia produktu w wybranej skrytce.

Przesyłkomaty stały się tak popularne również z uwagi na swoją ekonomiczność i ekologiczność. Wybór dostawy do innowacyjnego urządzenia jest najczęściej równoznaczne z najtańszą dostępną formą wysyłki. Ma to swoje konsekwencje podczas wyboru konsumentów, gdyż bardzo często decyzja w sprawie dokonania zakupu w konkretnym sklepie, oparta jest właśnie o dostępność tego modelu doręczenia danego zamówienia.

W okresie rosnącej świadomości dotyczącej środowiska naturalnego bardzo istotne jest oferowanie rozwiązań neutralnych wobec przyrody. Doskonale wiedzą o tym wspomniane firmy, które dzięki zaopatrzeniu się w specjalne automaty promują proekologiczny element łańcucha dostaw, co jest niezwykle istotne także dla kupujących. Wszelkie wymienione czynniki sprawiają, że przesyłkomaty stanowią znaczną wartość dodaną dla sprzedawcy i są wyjątkowo pożądaną metodą dostawy, co potwierdza coraz większe zainteresowanie nowych podmiotów.


Perspektywy przesyłomatów i sektora usług e-commerce?

Perspektywy przesyłomatów są nierozerwalnie związane z sektorem usług e-commerce, a ten wykazuje bardzo optymistyczne przewidywania. Nieustanne zainteresowanie wirtualnymi zakupami stymuluje branżę kurierską, która musi sprostać coraz bardziej wymagającymi oczekiwaniami konsumentów, a to nie jest takie proste. 

Prognozy największych operatorów logistycznych, którzy zapowiadają zwiększenie ilości już działających maszyn lub pojawienie się innowacyjnych alternatyw, jedynie potwierdzają przypuszczenia. Nowoczesne urządzenie na stałe wkomponują się w otoczenie lokalnych punktów aglomeracyjnych, co potwierdza także dogłębne studiowanie dostępnych badań i raportów. 

Analiza PWC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” przedstawia dane, z których wynika, że wartość brutto sprzedaży dóbr online na terenie Polski wzrosła w stosunku do roku 2019, aż o 35 procent, co daje wartość 83 miliardów złotych. Takich wyników nie można bagatelizować, a dają one wyraźny sygnał dotyczący zainteresowania polskich konsumentów wirtualną formą nabywania dóbr. 

Wartość brutto sprzedanych dóbr online w Polsce, prognoza na lata 2021 - 2026


Niewątpliwie do rozwoju rynku e-commerce przyczyniła się zmiana preferencji zakupowych klientów. Wiele osób podczas pandemii zaczęła w większej mierze korzystać z zakupów online. Jak widać z danych z raportu, wzrost rynku w poprzednich latach był dwukrotnie wolniejszy. Autorzy przewidują wzrost rynku na poziomie 12% w kolejnych latach. Jednak jak widać z analizy lat 2019 - 2020 może się okazać, że nieprzewidywane sytuacje na mogą przyspieszyć wzrost rynku e-commerce. Zmianie może ulec także sposób dostawy przesyłek. Obecnie najwięcej przesyłek jest dostarczanych do drzwi klienta. Jednak wiele osób coraz częściej decyduje się na odbiór przesyłek w automatach pocztowych. Jest to wygodny sposób, bo nie uzależnia od kuriera, którego trasa jest ściśle określona. Drugim powodem jest też bezkontaktowy sposób odbioru, który wydaje się bardziej preferowany w obecnym czasie.

Dynamika wzrostu wolumenu przesyłek z podziałem na sposób odbioru oraz prognoza na lata 2021 - 2026:


Kolejne informacje, które warto przytoczyć, pochodzą z raportu "E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska”. Wskazuje on na wyraźną przewagę maszyn paczkomatowych względem innych form dostawy i jest to preferowany sposób dla większości grup wiekowych.

Jak wynika z raportu dostawy do automatów pocztowych plasują się na drugim miejscu w zachętach dla klientów jako opcji dostawy. Gdy zestawimy to z prognozą wzrostu dostaw, możemy zauważyć, że w najbliższej przyszłości dostawy do Automatów staną się pierwszym wyborem konsumentów w zakupach online.



Jak pokazuje raport, najczęściej wybieraną formą dostawy przesyłek jest Dostawa do maszyny paczkowej. Jedną z najmniej chętnie wybieranych form dostawy dostawa do punktu pocztowego. Jak widać w przyszłości dostawy do przesyłkomatów mogą zdominować rynek dostaw przesyłek. 



Ostatnim argumentem przemawiającym za dalszy wzrost sektora zautomatyzowanych rozwiązań kurierskich jest kwietniowy raport o tytule "Automaty Przesyłkowe. Zielone rozwiązanie dla ostatniej mili", autorstwa  Zespołów Doradców Gospodarczych TOR. Publikacja ta potwierdza przypuszczenia, że po zakończeniu aktualnego stanu epidemiologicznego, sytuacja dotycząca ogromnego zainteresowania handlem internetowym nie ulegnie pogorszeniu. 


Podsumowanie

Rosnące zapotrzebowanie na obsługę e-commerce oraz zmiana preferencji klientów, niewątpliwie przyczyni się do rozwoju sieci automatów paczkowych. Firmy kurierskie nie pozostawią niezagospodarowanego rynku. Rok 2021 można uznać za rok startu w konkurowaniu o podium w dziedzinie obsługi przesyłek kurierskich do przesyłkomatów. Na polskim rynku właśnie w tym roku rozpoczęła się ekspansja wielu firm, które zaprezentowały zwoje rozwiązania w tej dziedzinie. Niewątpliwym faworytem w rywalizacji jest międzynarodowa firma logistyczna Cainao Network obecnie rozwijająca swoją sieć na ternie całej Polski. Jak pokazują raporty zmiana preferencji konsumentów mogą być trwałe i i mogę pogłębić już zauważalne trendy w dziedzinie wzrostu rynku e-commerce i sposobu odbioru przesyłek.



Kontakt to podstawa
Z chęcią odpowiemy na wszystkie pytania